
Hieronder heb ik enkele bronnen geplaatst die passen bij dit thema.
Persoonlijke waarden test
Economie of veiligheid?
Deze foto werd genomen nadat een Bangladeshe fabriek was ingestort. Of deze twee textielarbeiders elkaar kenden weten we niet, maar ze hebben wel hun laatste momenten met elkaar gedeeld. Deze gebeurtenis lokte heel want verontwaardiging uit. Het gebouw was op verschillende vlakken onveilig, maar toch werkten er honderden mensen.
Deze situatie doet ons nadenken over veiligheid in relatie met economie. De arbeiders wisten dat het gebouw onveilig was maar toch werkten ze daar met honderden. Voor hen was familie een belangrijkere waarde dan veiligheid. Ze waren genoodzaakt om daar te werken want hoe zouden ze anders hun gezin onderhouden.
De westerse wereld is zo gericht op economie, op winst maken dat andere waarden zoals veiligheid en solidariteit vaak vergeten worden. We willen ons allemaal veilig voelen op ons werk. Waarom kunnen we dan geen veiligheid geven aan andere mensen? Volgens mij moeten de bedrijven hieruit een les trekken. Voor vele mensen is veiligheid een belangrijkere waarde dan winst maken.
Waarde

Als je liefde voor iemand hebt zal je respect voor hem tonen. Je zal hem dan gelijkwaardig behandelen. Je hebt ook liefde voor jezelf nodig, want je moet jezelf ook liefde geen om goed in je vel te zitten.Liefde is voor mij ook belangrijk omdat je aan de hand van liefde kan tonen wat de relatie met die ander voor jou betekend. Door liefdevol met elkaar om te gaan creëer je vrede binnen je omgeving.
Zoals je kan zien is liefde een overkoepelende waarde. Vele andere waarden die ik belangrijk vind kan je terug vinden in de waarde liefde.
bron: http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/
Als je de titel van dit stukje leest, zou je kunnen denken dat ik op de verkeerde pagina zit. Maar dat is zeker niet het geval. Ik het onderstaande filmpje heeft het meisje het over vrederegels. Deze 10 normen waar ze het over heeft, hebben een doel. deze normen zijn een soort garantie van God om gelukkig en in vrede naast elkaar te leven.
Ze spreekt hier niet over geboden maar over vredesregels, omdat deze regels het doel hebben om de dingen niet te verbieden maar mensen naar het geluk te leiden.
Ik was geschokt toen ik het onderstaande filmpje zag. Maar eigenlijk is dat de bedoeling. Enkel door te choqueren komen we tot inzichten. Het is namelijk zo dat wij een voorbeeldfunctie hebben, zeker in het onderwijs.
We zijn ons vaak niet bewust van deze voorbeeld functie, maar die is er wel. Kinderen nemen veel op en zien veel. Daarom moeten we voorzichtig zijn met wat ze te zien krijgen. We moeten hen de wereld tonen maar we mogen deze wereld nog niet inkleuren voor hen. We moeten heb de kleurpotloden in de hand geven en hen begeleiden.
voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdrachten binnenbrengen. in de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?
Ik vind een moeilijke kwestie want je kent de situatie niet waar de studenten in zitten wanneer ze te laat indienen. Maar ik zou een duidelijke lijn trekken. Wanneer een student niet verwittig dat hij/zij te laat zal zijn en daarvoor een goede reden heeft dat zou ik het niet rechtvaardig vinden als de docent de paper nog aanvaardt. De andere studenten hebben veel werk geleverd om hun opdracht op tijd in te dienen. Waarom zou dat voor die andere student dan een probleem zijn?
Sinds enige tijd is wettelijk bepaald dat er evenveel mannen als vrouwen op kieslijsten moeten staan. Ook voor bepaalde advies- en bestuursorganen van overheidsdiensten zijn er minima bepaald voor vrouwelijke vertegenwoordiging. Op gezette tijden weerklinkt bovendien de vraag om aan beursgenoteerde ondernemingen quota op te leggen voor hun raden van bestuur. Op sommige universiteiten wordt een deel van het onderzoeksgeld exclusief voorbehouden voor vrouwelijke onderzoekers. Op die manier wordt een meer gelijke verdeling van de universitaire posities nagestreefd. Is dit rechtvaardig?
Volgens mij is deze zaak dubbel. Aan de ene kant vind ik het een positieve zaak dat ze rekening houden met gelijkheid. Ik vind het een goede zaak dat er tijdens de verkiezingen evenveel mannen als vrouwen op de kieslijsten staan. Maar volgens mij is het niet nodig dat hetzelfde gebeurd bij de verdeling van universitaire posities, omdat ik van mening ben dat ze personen moeten kiezen die het best geschikt zijn voor de job ongeacht hun geslacht.
In discussies over de financiering van de gezondheidszorg is eigen verantwoordelijkheid niet zelden een voorwerp van discussie. Sommigen stellen dat mensen die er een levensstijl op na houden waarvan geweten is dat er een groot gezondheidsrisico aan verbonden is (bv. roken, gevaarlijke sporten) en vervolgens ziek worden (bv. longkanker) of het slachtoffer worden van een ongeval dat aan zichzelf te wijten hebben. Gezien de grote financiële druk die er bestaat op de gezondheidszorg moeten deze mensen zelf opdraaien voor de kosten. Is dit rechtvaardig?
Deze casus is opnieuw zeer dubbel voor mij. Ik vind het aan de ene kant terecht dat deze mensen zelf moeten opdraaien voor de kosten, maar aan de andere kant vindt ik dat iedereen een tweede kant moet verdienen. Dus ik zou voorstellen dat de eerste behandelingen naar aanleiding van hun levensstijl zouden moeten terug betaald worden. Wanneer die persoon na een eerste behandeling opnieuw in zijn oude levensstijl zou hervallen. Dan zouden de kosten van de volgende behandelingen wel volledig voor de persoon zijn.
Ethisch model
10 geboden
Als je de titel van dit stukje leest, zou je kunnen denken dat ik op de verkeerde pagina zit. Maar dat is zeker niet het geval. Ik het onderstaande filmpje heeft het meisje het over vrederegels. Deze 10 normen waar ze het over heeft, hebben een doel. deze normen zijn een soort garantie van God om gelukkig en in vrede naast elkaar te leven.
Ze spreekt hier niet over geboden maar over vredesregels, omdat deze regels het doel hebben om de dingen niet te verbieden maar mensen naar het geluk te leiden.
Kinderen zien, kinderen doen!
Ik was geschokt toen ik het onderstaande filmpje zag. Maar eigenlijk is dat de bedoeling. Enkel door te choqueren komen we tot inzichten. Het is namelijk zo dat wij een voorbeeldfunctie hebben, zeker in het onderwijs.
We zijn ons vaak niet bewust van deze voorbeeld functie, maar die is er wel. Kinderen nemen veel op en zien veel. Daarom moeten we voorzichtig zijn met wat ze te zien krijgen. We moeten hen de wereld tonen maar we mogen deze wereld nog niet inkleuren voor hen. We moeten heb de kleurpotloden in de hand geven en hen begeleiden.
Casus 1: Taken te laat indienen.
voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdrachten binnenbrengen. in de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?
Ik vind een moeilijke kwestie want je kent de situatie niet waar de studenten in zitten wanneer ze te laat indienen. Maar ik zou een duidelijke lijn trekken. Wanneer een student niet verwittig dat hij/zij te laat zal zijn en daarvoor een goede reden heeft dat zou ik het niet rechtvaardig vinden als de docent de paper nog aanvaardt. De andere studenten hebben veel werk geleverd om hun opdracht op tijd in te dienen. Waarom zou dat voor die andere student dan een probleem zijn?
Casus 2: Quota voor vrouwen en positieve discriminatie.
Sinds enige tijd is wettelijk bepaald dat er evenveel mannen als vrouwen op kieslijsten moeten staan. Ook voor bepaalde advies- en bestuursorganen van overheidsdiensten zijn er minima bepaald voor vrouwelijke vertegenwoordiging. Op gezette tijden weerklinkt bovendien de vraag om aan beursgenoteerde ondernemingen quota op te leggen voor hun raden van bestuur. Op sommige universiteiten wordt een deel van het onderzoeksgeld exclusief voorbehouden voor vrouwelijke onderzoekers. Op die manier wordt een meer gelijke verdeling van de universitaire posities nagestreefd. Is dit rechtvaardig?
Volgens mij is deze zaak dubbel. Aan de ene kant vind ik het een positieve zaak dat ze rekening houden met gelijkheid. Ik vind het een goede zaak dat er tijdens de verkiezingen evenveel mannen als vrouwen op de kieslijsten staan. Maar volgens mij is het niet nodig dat hetzelfde gebeurd bij de verdeling van universitaire posities, omdat ik van mening ben dat ze personen moeten kiezen die het best geschikt zijn voor de job ongeacht hun geslacht.
Casus 3: Gezondheidszorg
In discussies over de financiering van de gezondheidszorg is eigen verantwoordelijkheid niet zelden een voorwerp van discussie. Sommigen stellen dat mensen die er een levensstijl op na houden waarvan geweten is dat er een groot gezondheidsrisico aan verbonden is (bv. roken, gevaarlijke sporten) en vervolgens ziek worden (bv. longkanker) of het slachtoffer worden van een ongeval dat aan zichzelf te wijten hebben. Gezien de grote financiële druk die er bestaat op de gezondheidszorg moeten deze mensen zelf opdraaien voor de kosten. Is dit rechtvaardig?
Deze casus is opnieuw zeer dubbel voor mij. Ik vind het aan de ene kant terecht dat deze mensen zelf moeten opdraaien voor de kosten, maar aan de andere kant vindt ik dat iedereen een tweede kant moet verdienen. Dus ik zou voorstellen dat de eerste behandelingen naar aanleiding van hun levensstijl zouden moeten terug betaald worden. Wanneer die persoon na een eerste behandeling opnieuw in zijn oude levensstijl zou hervallen. Dan zouden de kosten van de volgende behandelingen wel volledig voor de persoon zijn.
Ethisch model
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dit een zeer leuke test om eens zelf te doen. Op deze manier leer je jezelf een beetje beter kennen. Dit was mijn toplijst.
1.Gezondheid
2.Rechtvaardigheid
3.Familie
4.Vriendschap
5.Plezier
Volgens mij hoort deze lijst perfect bij mijn persoonlijkheid.
Tessa
Dag Romy
BeantwoordenVerwijderenWanneer je het hebt over casus 1 (taken te laat indienen) ben ik het er volledig mee eens dat er een duidelijk lijn moet zijn. Wat zou jij dan voorstellen ? Meteen een nul geven voor de leerlingen die geen geldige reden hebben ? Of zouden ze bij jou nog een tweede kans krijgen ?
Dag Janne
BeantwoordenVerwijderenAls je een duidelijke en geldige reden hebben zou ik enkel op stiptheid punten aftrekken, maar voor de rest niet. Als ze geen reden is zou ik ze nul geven. De deadlines zijn er om gerespecteerd te worden tegenwoordig zijn er genoeg manieren om iemand te bereiken.
Groetjes Romy
Dag Romy,
BeantwoordenVerwijderenIk ga volledig akkoord dat deadlines er zijn om gerespecteerd te worden, maar wanneer heb je dan een geldige reden?
Groetjes Maddie
Dag Romy
BeantwoordenVerwijderenIk deel jouw mening i.v.m. de deadlines op school. Persoonlijk vind ik ook dat deadlines er zijn om gerespecteerd te worden. Waarom zou men anders nog gebruik maken van dergelijke tijdslimieten? Ook al stelt men zich in noodsituaties, wie wil kan steeds een oplossing vinden. Daarnaast wil de term 'deadline' ook niet zeggen, dat alles op het laatste moment moet worden ingeleverd. Het stelt enkel een richtlijn. Dergelijke personen hebben dus voldoende tijd gehad en moet misschien eerder eens nadenken over het begrip 'uitstelgedrag' dan eerder over de term 'deadline' op zich.
De waarde familie is voor jou heel belangrijk, voor mij ook. Welke normen sluiten voor jou aan bij deze waarde ?
BeantwoordenVerwijderen